کد مطلب:210926 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

حاصل سخن
امام محمد باقرالعلوم - باقر علوم اهل بیت

امام جعفر صادق - صادق علوم اهل بیت

امام موسی كاظم - عالم علوم اهل بیت

این سه شخصیت علمی بر اساس یك هدف مقدس كه هدایت و ارشاد خلق بود با مقتضیات و مأموریت آسمانی خویش تأسیس مدرسه نمودند كه بر پایه ی ایمان روی علم و عقل و استدلال استوار گردید و استعدادهای لایق را تربیت نمودند تا به كمال فضیلت رسانیدند.

امام محمد باقر علیه السلام هزار عالم خردمند باایمان به جامعه تحویل داد و امام جعفر صادق قریب دوازده هزار نفر تربیت و تعلیم فرمود و امام موسی كاظم قریب هفت هزار نفر كه در راه تكامل علمی بود فارغ التحصیل نمود و مجموعا بیست هزار نفر از فرزندان قرن دوم مسلمین به كمال رشد عقلی و علمی رسیدند.

و بنیاد مدرسه آنها بر پایه توحید و ایمان و عقیده مبداء و معاد روی مبانی علمی بود و لذا استدلال و برهان عقلی بسیار به كار بردند و برای احتیاج به تحكیم مبانی توحید از هیئت و طب كه پایه اصلی خداشناسی است سخن به میان كشیدند و گفتند: من لم یعرف الطب و الهیئة لم یعرف الله.

هر كس از بدن خود و هیئت آسمان ها بی خبر باشد خدا را نشناخته.

فرمود من عرف نفسه فقد عرف ربه هر كس بتواند جان و روح و نفس خود بشناسد خدای را شناخته است و برای تحكیم مبانی خداشناسی علوم طب و طبیعی و طبیعیات كه از زمین شناسی و گیاه شناسی و جانورشناسی بود شروع كردند و از علوم هیئت و افلاك از ماه و خورشید كه ظهور و بروزشان بیشتر بود سخن گفتند و آیات حاكی نام و صفات و خصوصیات ستارگان را تعلیم و توصیف نمودند و از عرش و كرسی و لوح و قلم و سرنوشت و قضا و قدر درس دادند و عوامل جوی را با نیروهای غیرمرئی به نام فرشتگان همه را عامل قضا و قدر معرفی كردند و بالنتیجه عقول بشر را تربیت نمود. و به رشد و رقاء رسانیدند تا دنیای بشریت اعتراف كند كه ائمه معصومین اسلامی از سرچشمه وحی و الهام سیراب شده و از دنیا طرفی نیستند مگر آنكه مردم را هدایت و ارشاد كردند - و در تمام عمر مورد حملات دشمن و زندگی ضعیف و دشواری بودند تا مسموم و كشته شدند. این اوراق حاكی از این سلسله حقایق است.



[ صفحه 478]